maandag 11 februari 2008

UA

Vandaag aan het tweede semester begonnen. Dat was een onaangename verrassing. Mijn lessenrooster ziet er op papier als volgt uit:

- Maandag: van 16 tot 18u college metafysica, metafysicakritiek en postmetafysisch denken
- Dinsdag: van 14 tot 16 u college filosofie en samenleving
- Woensdag: vrij!
- Donderdag: van 16 tot 18u college vraagstukken uit de fundamentele ethiek: morele identiteit in de hermeneutische ethiek
- Vrijdag: van 16 tot 18u college religion in the making

Dat ziet er dus redelijk doenbaar uit. 8 uur les per week, maar één vak per dag en woensdag lekker vrij! Maar in de praktijk ziet een gemiddelde lesweek er als volgt uit (elke week is trouwens anders - handig!):

- Maandag: van 16 tot 18u college metafysica, metafysicakritiek en postmetafysisch denken
- Dinsdag: van 14 tot 17u en van 19 tot 22u (!) hoorcollege /documentaire filosofie en samenleving
- Woensdag: vanaf 20u een avondlezing (over Darwinisme)
- Donderdag: van 10 tot 13u een seminarie (volgend op de lezing van woensdag) en van 16 tot 18u college vraagstukken uit de fundamentele ethiek: morele identiteit in de hermeneutische ethiek
- Vrijdag: van 16 tot 18u college religion in the making

Dan komen we uit op een gemiddelde van 17 uur les per week. Dus: een volledige dinsdag en donderdag plus een aantal avonden. Daarbij komt nog eens dat er voor het (verplichte) vak 'filosofie en samenleving' een aantal 'intensieve studiedagen' wat erop neerkomt dat ik drie opeenvolgende dagen van het ene college naar het andere seminarie loop en tussendoor nog naar een aantal documentaires moet gaan kijken, een paper moet schrijven en een weblog moet beginnen (qué?!). Over het aanmaken van een weblog volgt mogen hopelijk wat meer info.

Ondertussen moeten de Masterstudenten ook maar zien dat ze een interessante en uitgewerkte thesis kunnen presenteren. Er wordt blijkbaar van uitgegaan dat studenten geen slaap nodig hebben...

Ik zie dit gedoe als een poging van de Universiteit Antwerpen om aan te tonen dat hun Masteropleiding zeer degelijk is. Maar eigenlijk is het gewoon een onmenselijke opdracht. Zeker omdat er een aantal lessen overlappen en ik mij nog altijd niet in twee kan delen...

Zucht.

Nip

4 opmerkingen:

Frans Vlinderman zei

Volgens mij zijn er andere manieren om aan te tonen dat je een degelijk product in huis hebt. Het creëren van onderjaarse zombies hoort daar voor mij niet bij...

AMB zei

geven ze daar ooit eens 's morgens les?
Blijkbaar slapen ze allemaal graag uit.

Nip zei

In de eerste 2 bachelorjaren kregen we regelmatig les om 9u, maar vanaf vorig jaar worden de lessen steeds later geprogrameerd. Vorig semester had ik bijna uitsluitend les vanaf 18u...

Je zou toch denken dat ik als dagstudent ook overdag les zou krijgen, in plaats van tijdens etenstijd.

Frans Vlinderman zei

Wil ik hier een bijkomende reactie plaatsen, moet ik de woordverificatie uyvia ingeven... Speciaal, niet?

Affin, ze kunnen er wat van, de Antwerpse proffen, om een student zo de duivel aan te doen. Die niet-kotstudent, die na 22u nog naar huis mag bussen, kan dan vanaf 23u30 nog wat aan zijn thesis werken...

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me