woensdag 13 februari 2008

nightmare

Ik raad iedereen die meer inzicht wil krijgen in terrorisme aan de documentaire 'The power of nightmares' te bekijken. Het is een driedelige reeks van de BBC, die wij gisterenavond helemaal hebben gezien. Dat was dus drie uur achter elkaar. Maar het was de moeite.

Ondertussen is er opheldering over het 'blog-gedoe'. We moeten allemaal een blog aanmaken die moet gaan over filosofie en terreur. We moeten daar fragmentarische kritische commentaren schrijven over de informatie die we krijgen tijdens de lessen (dus over teksten van Machiavelli, Hegel, Sartre, Camus, Hannah Arendt,...). Echt bloggen mogen we niet doen, we moeten volgens een vast scenario werken, het moet een wetenschappelijke blog zijn. Het zal een openbare blog worden, maar ik ben niet van plan hier een link te zetten. Het blijft schoolwerk en ik vind het al erg genoeg dat mijn proffen en medestudenten er komen lezen. En uiteindelijk moeten we elk drie van onze medestudenten evalueren.

Werk genoeg, zou je denken: al die lessen en lezingen en films volgen en zo'n blog beginnen en anderen evalueren. Maar dat is niet genoeg. We krijgen ook nog een vraag en we krijgen een week om daar een essay van 15 pagina's over te schrijven.

Gelukkig is het onderwerp vrij interessant en is het na de paasvakantie afgerond.

Vanavond ga ik naar een avondlezing over Darwinisme. De reeks lezingen heet 'Zijn er grenzen aan een darwinistische levenbeschouwing?' en vanavond geeft Daniel Nettle (Newcastle University) de lezing 'Darwinian explanations and socio-cultural processes'. Morgen is er dan een seminarie van 10 tot 13u waar de lezing nog eens besproken wordt, er commentaren worden gegeven en een discussie aan vasthangt. Ik kijk er wel naar uit.

De lezingen zijn voor iedereen toegangkelijk en gratis (alleen vragen ze dat je je inschrijft). Misschien dat Frans eens wil meegaan. De andere lezingen zijn zeker de moeite: 'Can Darwinism tell us what it is to be human?', 'The evolution of God? Darwinism and religion' en 'Wie is die sterkste die overleeft'.

Zo zien de weken die volgen eruit: veel werk.


Nip

7 opmerkingen:

Frans Vlinderman zei

Den Darwin, die heeft me altijd al geïnteresseerd en hoe meer ie gecontesteerd wordt door kwezelamerika, hoe meer ik peins dat ze daar in dat land devolueren. De kans is dus bijzonder groot dat Bibi eens meekomt, liefje :-) Al weet ik niet of mijn Engels zal volstaan om te volgen als het een spreker is als die van vanavond... dan mag jij uiteraard tolken :p

Gemini zei

Hey jammer dat ik niet op tijd wist van de lezingen dan had ik namelijk wat meer info aan je gevraagd en misschien zelfs mijn etentje verzet... megainteressant...

Nip zei

Er zijn nog 3 lezingen, waar je nog naar toe kan komen: 5 maart, 19 maart en 9 april. Als je meer info wil, laat je het maar weten.

Nip

Gemini zei

Ik hoor graag meer over die lezingen.... ik heb 3 jaar psychologie gedaan en moest helaas stoppen... voor mij toch wel een zeer interessant onderwerp

Nip zei

Alle info vind je hier:
http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*UCSIA2&n=58903

Zeker de moeite om eens te komen, met die achtergrond.

Gemini zei

Dankjewel voor de info... zeker interessant (heb zojuist eens gekeken) zit alleen een beetje met het Engels... is het heel erg jargon wat ze gebruiken? Of valt het mee?

Nip zei

Dat hangt van de spreker af, denk ik. Deze keer viel het wel mee, vond ik, maar wat basistermen van Darwinisme kennen helpt natuurlijk.
Als het wat filosofischer wordt, kan het wel moeilijker te volgen zijn. Maar ze hebben maar een uurtje, dus het blijft vrij algemeen.

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me