woensdag 6 juni 2007

In de kijker: Ed Klein Goldewijk

foto © Ed Klein Goldewijk



Na alle bijdragen over ziekenhuizen en examens, had ik zin om nog eens iemand anders in de aandacht te zetten. Ed is een dichter van de verhalensite, die ik heel graag lees, omdat zijn poëzie gewoon helemaal mijn ding is. Less is more, nooit een woord te veel, en toch staat er zoveel! Dat is voor mij echt kunst. En hij geeft ook erg degelijke en mooie reacties, waar je iets aan hebt. Ik zet hier twee gedichten van hem, meer kun je lezen hier op de verhalensite, maar ga zeker ook eens lezen op zijn blog, want deze eerste parel staat bijvoorbeeld alleen daar te lezen. En dan laat ik nu de poëzie maar voor zich spreken...


Platonische liefde


Wat ik zie
bedacht ik gisteren
met de blik op eindig

wat ik denk
is alles wat vandaag
in tweeën splijt

Wat ik voel
geeft morgen ruimte
in te jeugdige kaders

wat ik wil
blijft tussen verlangen
en onredelijkheid

Tot jij mij
op afstand zwijgend
van illusie scheidt



© Ed Klein Goldewijk

Natuurlijk is de link naar Plato mij niet ontgaan. En hieronder dan zijn nieuwste werk...

Verlangen


Dicht bij mij
zei ze cryptisch gastvrij
en lachte kuiltjes in haar wangen

Alsof onderhuidse passie
niet bestaat dacht ik
achter spiegelglas

maar vond uiteindelijk
de poëzie die daar
bij haar

weerkaatst in mijn
visueel en dichterlijk
verlangen


© Ed Klein Goldewijk


Bedankt dat ik jouw poëzie hier mocht zetten, Ed!

Vanboven is Jamiroquai vervangen door The Story of Impossible van de Zweedse Peter Von Poehl. Het komt misschien bekend voor, aangezien het gebruikt is voor één of andere reclame. Maar het is een prachtig stukje muziek, vind ik...erg poëtisch, en een mooie clip.

Nip

1 opmerking:

Frans Vlinderman zei

Ed heeft nu niet veel gemeen met mijn stijl van schrijven, maar ik hou er wel van en ik versta heel goed waarom jij er zoveel van kan genieten. Hopelijk komt het er ooit eens van hem live aan het werk te horen ;)

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me