donderdag 4 januari 2007

Ze dicht



Vandaag denken we even aan Verdano aka Victor van der Daelen, oftewel Cyriel Pirard die vorig jaar op 10 januari overleed...Vanavond is er een herdenking door de Muzeval, voor het eerst op de nieuwe locatie. Er zullen gedichten van Verdano worden voorgedragen, en ook ik zal mijn podiumvrees overwinnen en daar mijn selectie van zijn gedichten voordragen. Hier alvast een voorproefje uit de bundel Wisselwoorden van Vlinderman & Verdano...


Het dicht meisje


zij zou dochter kunnen wezen
en moeder al, daarvoor ben ik oud genoeg

zij heeft wijsheid om te lezen
en bevroed al, volle zinnen vroeg genoeg

haar verborgen haar
en strenge blik bedroeft
nog niet haar jeugdig zicht
het zwarte hoedje slaat
me beeldig achterover

ze heeft publiek met een mond
vol tanden en een ietwat scheve
grijns en dwaze handen

soms kleuren ze rood
als ze tot hen doordringt
en heel doelbewust
haar vragen snijdt
met lange halen

ze heeft haar ziel
ook blootgelegd
haar blouse dichtgeknoopt
tot aan haar nek

ze dicht


© 2005 Victor van der Daelen


1 opmerking:

Frans Vlinderman zei

Een beter dicht kan ik jou niet toewensen, meisje. Mooi voorgedragen ook. Verdano zou ook geklapt hebben, weet je dat? En Fix zou geblaft hebben. Eén of twee maal, je kent hem nog wel.

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me