dinsdag 16 januari 2007

Passies en plicht



Net terug van examen bijzondere moraalfilosofie. Voornamelijk over onze 'rondborstige' vriend Hume en de moral sense traditie. Hume meent (voor het eerst) dat de moraal los moet staan van een metafysische grondslag. Los van God dus...schokkend! (in de 18e eeuw toch) Wel boeiend, maar niet zo eenvoudig. Probeer al die concepten maar eens uit elkaar te houden: sympathy, extensive sympathy, moral sense, moral sensibility, sense of humanity, reflecte sense, enzovoort.

De prof zei dat het in orde was. Meer heb ik niet nodig, op naar het volgende!


Is God groot genoeg?

brengt echte liefde geluk
nu weer zonder rede
of slechts het geloof in
iets groter dan het ik

is de hartstocht meester
over mijn eigen wil en
mijn volle gedachten
die dit hoofd vergeten

moet ik toch loslaten
de vrijheid zoeken
in de leegte van het leef
dan voort zonder mij

of is God groot genoeg
om lief te hebben?


Nip

1 opmerking:

Unknown zei

ja, God is groot genoeg om lief te hebben!!

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me