maandag 31 maart 2008

[wijvenweek] Wijf!



Ik las net op de blog van Lilith (waar het allemaal begon) dat er een aantal vrouwelijke blogsters hun tenen hebben gestoten aan het woord 'wijvenweek'. Het had 'vrouwenweek' moeten zijn, want 'wijf' is een lelijk woord. Nu, over het algemeen ben ik het daarmee eens. Ik word ook niet graag 'wijf' genoemd, door pakweg Frans. Maar dat is omdat het dan in de pejoratieve betekenis wordt gebruikt.

Als wij onszelf wijven noemen, vervalt die betekenis, vind ik. De context is ook helemaal anders. En deze wijvenweek was toch om eens een weekje iets leuks te doen en te lachen? Het ging toch net over cliché's en lekker allemaal even over the top zijn? Een beetje Legally Blonde in blogland?
Lachen met jezelf, dat moet je kunnen. Relativeren.

Trouwens, wat klinkt beter: 'vrouwenweek' of 'wijvenweek'? Het ligt in de alliteratie. Het zou zo de titel van de nieuwe Suske en Wiske kunnen zijn. En in de naam 'vrouwenweek' is de humor ver te zoeken. Is mijn bescheiden mening.

Ik vond het in ieder geval wel een erg leuk project, en zo leer je nog eens wat nieuwe bloggers kennen. Ik kan in ieder geval zeggen dat het aantal lezers van mijn blog deze week exponentieel gestegen is. Dus ik geloof dat we kunnen zeggen dat wijvenweek een succes was.

Ondertussen heb ik het hier al weggehaald, maar moest er volgend jaar een nieuwe wijvenweek komen, het zal hier snel terug roze kleuren!


Nip

p.s.: wat ik mij eigenlijk al afvroeg vanaf de eerste wijvenweekdag: wat is de etymologische achtergrond van het woord 'wijf'?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Awel, Nip, dat vind ik er ook van.

Nip zei

@ Veerle

Ge zijt een wijf naar mijn hart, zie!

;-)

Dollo zei

Helemaal eens met je, tot en met het aspect van de alliteratie! Die vrouwen die willen dat wijvenweek had geheten hebben gewoon nooit Suske en Wiske gelezen!

Frans Vlinderman zei

Hoe zit dat hier met die wijven, nog niet uitgewijfd genoeg???

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me