vrijdag 16 februari 2007

Slam!

Ik had jullie gisteren al een bijdrage beloofd over de slamfinale, maar dat kwam er niet van (niet vergeten dat Frans en ik gisteren iets te vieren hadden…) Maar nu heb ik er even tijd voor. In plaats van zelf nog eens een volledig verslag te schrijven (kijk daarvoor maar even op Vlinderiaans) wil ik reageren op het verslag van Kaatje Wharton, dat op Pomgedichten werd gepubliceerd (klik hier voor het ‘halve’ en hier voor het ‘volledige’ verslag van Kaatje). Ik zal een aantal passages aanhalen waar ik zelf iets over kwijt wil…

Laten we beginnen met een toch wel memorabel evenement van de avond. Kaatje beschrijft het zo:
Antistresspoweet. Tja, de jongeheer bestijgt het podium, legt zijn eigen klokje heel demonstratief naast zich neer, zegt de titel van zijn gedicht ‘de naakte waarheid’, zwijgt en trekt gewoon zijn kleren uit. Poedelnaakt.”
En zo gebeurde het ook. Maar dan schrijft Kaatje ook nog:
“Wat we toen zagen was zo potsierlijk belachelijk idioot dat hij beter op zijn minst zijn slip had aangehouden. Eén leuk voordeel was dat er die avond heel veel vrouwen naar huis zijn gegaan met het goede gevoel dat hun manneke toch heel wat beter van oren en poten en vooral van kloten was voorzien dan wat er daar hing te bengelen.” En in een eerder verslag: “Tja … en nu. Wat doe je nu met een blote jongeman waarvan je bij een eerste blik alleen maar kan vaststellen dat eigen lief van meer dan 25 jaar ouder beter en mooier behept is…”
Vindt Kaatje Erwins striptease niet kunnen, wel, wat zij erover schrijft, vind ik nog veel minder kunnen. Het is een regelrechte belediging, een letterlijke en figuurlijke slag onder de gordel en het getuigt van een, vergeef me de omschrijving, bakvismentaliteit, die ik niet van Kaatje verwacht had. Je hebt (toepasselijk) ballen nodig om daar op dat podium je kleren uit te trekken, je moet zeker zijn van jezelf. En laten we daar dan even op focussen in plaats van op ‘oren, poten of kloten’. Want een naakte man is meer dan zijn ‘klokkenspel’ alleen. In eerste plaats is een naakte man heel kwetsbaar. Erwin heeft zich dus kwetsbaar opgesteld en dan is het wel heel gemakkelijk (en laag) om hem dan frontaal aan te vallen, en dan nog wel over het kwetsbaarste wat er bestaat. Erwin stond daar niet om als een Grieks beeld (die formaatjes trouwens al eens goed bekeken?) bewonderd te worden. Hij stond er als de naakte waarheid.


Ook zegt Kaatje:
“Had zijn naaktheid nu het gedicht sterker gemaakt, dan was de rest nog aanvaardbaar maar als jurylid luisterde ik ook aandachtig naar de woorden en dacht ik, maar dat is mijn idee daarover, dat hij het beter aangekleed had gedaan…”
Iedereen zijn mening, dus hier de mijne: ik vond het gedicht wél versterkt, en wel omdat de naakte waarheid op die manier sterk wordt verbeeld: zoals hierboven aangehaald is ze kwetsbaar, ze verbergt niets meer, is volledig transparant geworden en laat zien wat misschien pijnlijk zou kunnen zijn… Wat zijn kleren trouwens anders dan een schild van onze ware essentie? Maar voor ik hier al te filosofisch ga liggen uitweiden, ik vond het wel degelijk kunnen en het gedicht ondersteunen. Zijn naaktheid was een onderdeel van het gedicht, en moet ook zo bekeken worden. En niet als aanleiding aangegrepen worden om flauwe opmerkingen over te maken en al zeker niet om het eigen lief even in de verf te zetten.

Waar ik het wel mee eens ben:
“…zeker toen ie ook nog eens zijn kont naar de jury keerde en zijn billen uit elkaar trok. Dit was puur uitdagen, een uitdaging waar bij velen geen behoefte aan was…”
Dat ging er inderdaad over… en ik weet niet waarom hij dat deed, maar misschien had hij er een reden voor.

Genoeg over Erwin nu. Want Kaatje heeft nog meer geschreven, onder andere over:

Philippe Meersman. Hoe goed Philip ook is, wat hij voordroeg, was al zo vaak gehoord dat er ergens een stukje van de schoonheid verloren is gegaan. Enerzijds maakt dat het makkelijk een oordeel over de inhoud te vellen (want je kent die goed en kan makkelijker vergelijken met anderen) maar anderzijds had ik persoonlijk toch graag eens iets nieuws gehoord, zeker in een finale.”
Als een dichter weet dat een bepaald gedicht erg sterk is en doorgaans goed wordt ontvangen door het publiek, is het toch logisch dat hij het brengt op een finale? Een dichter verwacht ook dat de jury zo objectief mogelijk oordeelt (als studente filosofie weet ik heel goed dat volledige objectiviteit onmogelijk is) over wat hij op dat moment brengt. Als jurylid moet je vergeten dat je dat gedicht al 10 keer hebt gehoord en ook wel eens iets anders wil, het is kwaliteit of niet. Punt.
Ik heb het gedicht in kwestie ook al eerder gehoord, maar het bleef krachtig, en bovendien was zijn uitvoering die avond (voor mij althans) nieuw (even terzijde: als ik in de jury had gezeten, ging Meersman door naar de finaleronde. Maar daar zat ik niet in en dit is dan ook mijn persoonlijke mening).

Dan ook nog iets over:
Frans Vlinderman. Ik heb het hem persoonlijk al gezegd maar neen, hij deed zijn best maar had de verkeerde poëzie mee. Zijn eerste gedicht was een ik rijm, jij rijmt, hij rijmt gedicht waar ik zelf niets bij kon voelen en iemand anders opmerkte dat dit schoolfeestpoëzie was maar zeker geen Slam.”
Ik geef onmiddellijk toe dat mijn Vlinderman niet in vorm was en daar eigenlijk ook niet helemaal op zijn plaats was (wat hij zelf ook vond). Hij had in mijn ogen wél een paar mooie slamgedichten mee. Maar de vraag die ik mij hierbij vooral stel is: wat is in godsnaam ‘schoolfeestpoëzie’?

Het stoorde Kaatje trouwens behoorlijk dat er zo weinig nieuw werk te horen was:
“Wat mij ook wel speet, gezien het een finale was, was dat er zo weinig nieuwe dingen te horen waren. Als ik kijk dat ik Sammy twee maal heb weten meedoen aan een voorronde en ik gisteren voor de derde keer weer dezelfde gedichten hoorde voordragen, gedichten die ik ook al eens op de Nacht van de Powezie had gehoord en deels ook tijdens de Sprekende Ezels toen hij niet meedong maar wel performde, tja… dan ga je je toch wel automatisch afvragen of die ooit nog wel eens schrijft. Zo zijn er nog een paar dichters geweest wiens gedichten ik nu al enkele malen heb gehoord.”
Kijk, als je in de jury zit, moet je toch even kunnen vergeten dat je op de Nacht van de Powezie of de Sprekende Ezels hetzelfde al eens gehoord hebt, niet? Die momenten vallen immers buiten de slamfinale en mogen niet mee geëvalueerd worden. En ik vraag mij helemaal niet af of die jongen nog wel eens schrijft – dat is trouwens geen opdracht van de jury, zich afvragen of iemand nog al dan niet schrijft, wél wat hij of zij die avond brengt en hoe hij of zij dat doet. Wat Sammy Deburggraeve bijvoorbeeld heeft geschreven en gebracht, staat als een huis. En dus is hij voor mij de verdiende winnaar, al had ik hem eveneens reeds enkele malen eerder met hetzelfde werk bezig gezien.

Verder heeft Kaatje het nog over decibels en schreeuwende en gillende dichters, iets dat in Nederland blijkbaar nooit voorvalt:
“Wat doe je met “dichters” die nog steeds denken dat slam gelijkstaat met het produceren van het hoogst mogelijk decibelgehalte waardoor de inhoud totaal aan oren, neus en gezichtsorgaan voorbij drijft richting toilet of exit?” en “Dit is wel mijn persoonlijke mening, een mening gebaseerd op mijn deelnames en bezoeken aan Nederlandse Slamwedstrijden waar ik tot hiertoe nog nooit heb horen schreeuwen en gillen en roepen.”
Tja, ik ben nog nooit naar een Nederlandse slamwedstrijd geweest, dus kan ik niet met zekerheid zeggen hoe het er daar aan toe gaat, toch heb ik hier mijn twijfels over. Maar eerlijk is eerlijk: Fjorton bijvoorbeeld was gewoon veel te luid. En dat was jammer, want zijn teksten vond ik lang niet slecht. Af en toe eens lekker hard roepen geeft een performance wel dynamiek – zolang je rekening houdt met je eigen stembanden en de oren van het publiek. Het is dus beter niet te overdrijven.

Deze nogal uitgebreide ‘bespreking’ van Kaatjes verslag komt misschien een beetje raar over, zeker omdat het van mij komt. Doorgaans bemoei ik me alleen met mijn eigen zaken en af en toe met die van Vlinderman. Maar ik heb gewoon heel erg genoten van deze slamfinale en vond het jammer dat Kaatjes verslag doet uitschijnen alsof er maar weinig te zien was dat de moeite waard was. Ik heb namelijk een heel andere mening, en ik weet dat Kaatje het niet erg zal vinden dat ik die ook eens ‘verkondig’.

Nip

5 opmerkingen:

marc tiefenthal zei

Verhip, hier is Nip en nog wel met meningen en commentaren. Als je eens gaat Tieftalen, krijg je een blik vanuit de zijhoek van de Gounod, waar de jury zat. En als je gaat Tieftalen, weet je ook hoe mannen hebben aangekeken tegen de naakte waarheid. A propos, Nip, kleren zijn geen schild, hoewel sommigen er gekleed als een kolonel met schild en al bijlopen. Kleren maken de man en in het geval van Erwin was de vraag bij mij opgekomen: functioneel naakt of Kyoto-overschrijdend? Met dat laatste bedoel ik dat hij allicht de hittegraad en het klimaat had willen verhogen of nog, een norm overschrijden. Je ziet zelf maar.

Anoniem zei

Nip,

Om te beginnen neem ik je dit inderdaad niet kwalijk want zo geef je mij de kans nog één en ander verder toe te lichten.

Ik wilde eigenlijk alleen maar enkele andere opinies kopiëren om je duidelijk te maken dat ik niet de enige ben die met vragen is blijven rondlopen in verband met de finale maar overloop bij nader inzien toch even je bemerkingen in verband met mijn ‘laag onder de gordel’ gegeven commentaar. Het was gewoon meer dan duidelijk, en niet alleen voor mij, dat die naaktheid niets met het zich kwetsbaar opstellen had te maken maar eerder om te provoceren. Je schrijft zelf dat dat uiteentrekken van de billen met die kont naar de jury gekeerd, erover was. Net zoals de manier waarop hij in het begin over zijn geslachtsdelen wreef erover was. Net zoals de manier waarop het gedicht voorgedragen werd geen kwetsbaarheid liet voelen, geen naakte waarheid liet voelen. Dat zou het misschien nog wel gedaan hebben had het op een veel serenere manier gebracht geweest. Allemaal zaken om ook wat dieper over na te denken, zeker als je bij Tiefthalen (zie link onderaan) kan lezen wat Erwin de dag nadien zelf zei over zijn striptease. Hij had gewoon geen zin, behalve dan om er zijn reet letterlijk en figuurlijk aan te vegen. En verder Nip, had nu een Maarten Inghels of een Dirk Elst dit gedaan, dan zou ik meteen jouw mening onderschrijven en zelfs met alle plezier maar niet bij Erwin want iedereen die hem kent zou moeten weten dat Erwin gewoon wilde uitdagen en schokkeren als is dat laatste jammerlijk mislukt.

Dat ik de commentaar schreef zoals ik hem schreef is enkel voortgesproten uit het feit dat ik niet inzag waarom ik er niet mee zou mogen lachen terwijl hij ons wel vierkant in de maling aan het nemen was. De opmerking in verband met mijn vriend was mijn antwoord op de bemerking van een ander jurylid die net hetzelfde zei maar dan niet over dezelfde man. Blijkbaar is de humor en het sarcasme jou ontgaan want wees nu gewoon eerlijk, op drie mensen na (ik reken daar jouw Frans dus bij) was iedereen die avond voor het merendeel vergeten dat er voor het woord Slam ook nog dat woord POETRY te vinden is en dat staat er niet voor niets en kreeg Slam dan ook beduidend meer aandacht dan de inhoud.

Als je wil weten wat schoolfeestpoëzie is, zal je dat wel aan die persoon moeten vragen die de opmerking heeft gemaakt. Ik denk dat dit gewoon een verwoording was van hoe dat gedicht overkwam. Het deed niet veel en dat terwijl Frans wel degelijk sterk werk heeft en kan brengen.

In verband met het schreeuwen en roepen… inderdaad mag er eens een goeie stemverheffing zijn maar dan alleen waar die verheffing functioneel is. Wat onder andere Fjorton heeft gedaan was één en al brullen. Op inhoud was gewoon haast niet meer te oordelen omdat je haast geen woord kon verstaan van wat hij ten berde bracht.
Zo ook hadden op bepaalde momenten gefluister en attribuut niet echt een toegevoegde waarde.

In verband met steeds weer dezelfde gedichten brengen en mijn teleurstelling op dat gebied. Weet dat ik als jurylid nog wel degelijk heel aandachtig heb geluisterd naar de teksten. Nogmaals. Ik zou anders ook al niet van in het begin bij Philip hebben geschreven dat het het er wel makkelijker op maakt om inhoudelijk een vergelijking te kunnen maken. Wat de performance van dat eerste bloedmooie gedicht van Philip anders maakte dan anders was dat hij een draadloze microfoon had en hij dus van het podium kon afstappen om telkens iemand anders aan te spreken, iets wat hij de vorige keren niet kon. Ik kan zelfs eerlijk zeggen dat ik bij geen enkele dichter punten heb afgetrokken omdat ik die teksten al een paar keer had gehoord. Bij mij beklijfde het gedicht echter veel minder dan het voordien heeft gedaan.

Wat is dan de reden van de bedenking die ik maakte in verband met het steeds weer hetzelfde te moeten horen? Wel, als je gedurende alle voorrondes vast jurylid bent geweest en je komt op een finale dan verwacht je automatisch dat je een spetterende avond tegemoet gaat waar negen finalisten het beste van het beste gaan geven. Dat impliceert dan ook dat je in die finale wel eens aangenaam verrast wil worden, niet door twee of drie maar door alle finalisten. Zowel dat spetterende als de verrassingen zijn op enkele uitzonderingen na achterwege gebleven, niet alleen bij sommige juryleden, maar ook bij mensen uit het publiek. Had het er wel geweest dan zou er door het publiek wel wat meer aandacht besteed geweest zijn aan de tweede ronde. Waar het gewoon nog stil was tijdens de eerste ronde, was het publiek gewoon niet meer stil te krijgen tijdens de tweede.

Ik sluit af met bemerkingen in verband met de finale die ik per e-mail heb toegekregen en die ik ook her en der op internet heb gevonden. Voor wat betreft bemerkingen die mij per e-mail werden toegestuurd, heb ik eerst aan alle afzenders toestemming gevraagd hun teksten te mogen kopiëren. Ze hebben allen toegezegd maar wel met de vraag om hun naam niet te vermelden wat ik dan ook respecteer. Ik heb dan hier en daar wat woorden door puntjes moeten vervangen om zeker te zijn dat niemand van die mensen kan herkend worden, waarvoor mijn verontschuldigingen.

…Ik had zeker meer verwacht van het niveau van een Antwerpse Finale. als dat is wat Antwerpen kan afleveren, is het misschien triest gesteld…

… ik hoop dat ook van ganser harte dat er volgend jaar een mooiere Antwerpse Poetry slam komt. Met échte poezie. Poezie die er toe doet en niet alles wat avant-gardisch en experimenteel of vernieuwend is gegarandeerd goed. Ook roepen of fluisteren is niet altijd kwalitatief. zo zei mijn prof literatuurwetenschappen het vanmorgen nog…

… ik betreurde gisteren dat ik mijn beste vriend – die overigens nooit naar (volgens hem) zulke ‘artistieke toestanden’ gaat, … dat ik hem dus moest horen zeggen ‘dat je blijkbaar dronken moet zijn om te winnen’. Dat is jammer om met hem naar de finale te gaan, een pintje te pakken en rustig en gedecideerd je poëzie te brengen...

… Eerlijk, ik heb gelachen met Erwin, uit leedvermaak, het was het schepje dat de Poetry Slam gisteren nodig had. De dichter lacht met de dichters maar wordt zelf uitgelachen. Bij de laatste dichter in de eerste voorronde had ik ook bijna de sigarettenautomaat opgevreten…

… Mensen die volstrekt weinig van Poetry Slam en performance afweten (zoals de studenten journalistiek met hun camera’s waarmee ik een praatje sloeg) hadden verontwaardigde reacties over de einduitslag. En dat is jammer. Een performance/ theaterstuk/ poëzie moet er zijn voor een publiek, het volk, wat dan ook en niet voor drie snurkende recensenten ... Niet dat ik zo’n cultuurpopulist ben, maar gisterenavond gaf enigszins niet echt een goed imago aan de poëzie in Antwerpen. En dat vond ik vooral jammer…

Geplukt op http://www.annastesia.blogspot.com :

Een blote dichter op het podium is niet aan mij besteed. Frans heeft een beter toestel dan ik vermoed ik, want het mijne weigerde pertinent dienst tijdens de jongen z'n optreden.

Geplukt op http://www.kleinekeizerin.blogspot.com :

ik heb een naakte antistresspoweet zien passeren en ik was niet overtuigd van de blote performance (ik kreeg een glaasje wijn in mijn handen gestopt). zijn tekst was best te pruimen (titel: de naakte waarheid) maar de provocatie droop eraf. en ik hou niet zo van provoceren.

Lees verder ook even het verslag op http://uitlijn.spaces.live.com/ van Marc Tiefthalen met als titel ‘Slam te kakken gezet te Antwerpen.

Nip zei

Ik wil niet zeggen dat Erwin de beste performer was, of dat hij geweldige slampoëzie heeft gebracht, laat staan dat hij had moeten winnen. In mijn ogen zijn de commentaren en de 'humor' even misplaatst als de naaktheid van Erwin in die van jou. Hij mag het dan bedoeld hebben als provocatie, dat wil nog niet zeggen dat hij zomaar beledigd mag worden. Ik wilde ook gewoon even mijn indrukken weergeven, die ik die avond met een vriend (die niets te maken heeft met poëzie, maar wel met filosofie) heb besproken, en misschien zien wij er veel meer in dan Erwin wilde meegeven, zo goed ken ik Erwin trouwens niet.
Verder weet ik heel goed dat er voor slam nog poetry staat, Kaatje, ik had gewoon gedacht dat er in kunst- en poëziekringen nog plaats was voor een experiment en ook voor een eventuele mislukking daarvan. Er zijn al droogstoppels genoeg op deze wereld.
Er zullen vast nog een heleboel anderen zijn die er hetzelfde over denken als jij, maar daarom verander ik nog niet van mening.

Nip

Anoniem zei

Nipke,

even heel kort want moet zo 1 en ander doen voor zoonlief... gedurende alle rondes, dus ook de finale, zijn er dichters geweest wiens poëzie mij helemaal niet ligt en toch kregen ze vaker wel dan niet de meeste punten van mijn kant. Waarom? Gewoon omdat ik luisterde naar wat ze te vertellen hadden en keek hoe ze hun ding deden... Had ik hen vergeleken met hoe ik zelf mijn woorden brei tot "brij" dan zou het plaatje heel anders zijn geweest, maar zoals ik al zei, maar misschien niet direct genoeg, ik vind dit een heel leerzame en eveneens boeiende uitwisseling van meningen.

Liefs en misschien tot zondag in rood-wit?

kaatje

Valerie zei

Ik vind dat - als je naakt voor een publiek gaat staan - je ook van die sarcastische commentaar mag verwachten. Zo kwetsbaar stond Erwin daar trouwens niet eens - had hij nog wel door dat hij daar naakt stond?...

Maar bon, naast het feit dat ik het maar slap vond (de finale wel te verstaan), zijn de winnaars wel terecht.

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me