zaterdag 12 april 2008

In De Kijker: Mayeberai (Bianca Raes)

Vandaag wil ik weer eens iemand in de kijker zetten: Mayeberai (Bianca Raes). Ik kwam haar werk - zowel poëzie als schilderijen - tegen op Basic Publishing. Hier volgen twee schilderijen en gedichten, maar wie meer wil lezen/zien klikt gewoon even hier om haar BP-profiel te bekijken.


De schilderijen van Bianca Raes (° 1980) tonen personen (of een enkele vogel) die zich ergens in een situatie bevinden waar de toeschouwer het raden naar heeft. Evenmin is duidelijk of het gebeuren zich nog moet afspelen, reeds bezig of voorbij is. Ze gebruikt zo min mogelijk kleur en achtergrond om de aandacht voor het onderwerp niet af te leiden, men wordt als het ware gedwongen te kijken naar het lijdend voorwerp. Hierdoor worden haar schilderijen ook universeel omdat er geen tijds- en plaatsreferentie is. Ze toont fragmenten, vergelijkbaar met een stukje gesprek op de trein waarvan men de rest er bij moet fantaseren. Hiermee zet ze zich af tegen de huidige voyeuristische trend om hele levens te grabbel te gooien via de “mainstream” media. De personen in de schilderijen intrigeren omdat ze hun geheim(en) nooit onthullen. De personen fluisteren in het oor in plaats van te schreeuwen. Ze kruipen onder het vel zonder het af te stropen.



The missing © Bianca Raes


Onthouding

door mijn droomjurk heen
je vingers horen vragen
onthou me vannacht


© Bianca Raes



© Bianca Raes

Een boek

je opent me

keer na keer
verbeeld je me
weer

en ik streel
je door regels
heen

dan tril je
na in al mijn
zinnen

en houd ik
je vast


© Bianca Raes

1 opmerking:

Frans Vlinderman zei

Ik lees hier een Nippiaantje en dan moet ik vaststellen dat het een Biancaantje is... Complimenten voor beiden!

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me