vrijdag 11 april 2008

moevies

Films die ik onlangs gezien heb (en die ik iedereen aanraad):

Sicko (2007)



De niewste documentaire-film van Michael Moore over gezondheidszorg, of het gebrek daaraan in Amerika. Natuurlijk moet Moore altijd met een korreltje zout bekeken worden (tenslotte is ook hij een Amerikaans product), maar het opent altijd mijn ogen.



Sicko begint wel nogal onsmakelijk, met het beeld van een man die zelf een grote wond in zijn knie aan het naaien is. Daarna zijn enkel de feiten onsmakelijk, en blijven de gore beelden ons bespaard. Ik heb me nogal druk gemaakt, maar gelukkig is er de humor van Moore die het wat draaglijk maakt (anders hadden we misschien wel een projectiel naar de tv gekeild). Op het einde werd het zelfs naar Amerikaanse gewoonte een sentimentele bedoening. In ieder geval: een aanrader om eens te bekijken en daarna uw eigen mening te vormen.


De volgende film is dan weer iets helemaal anders en puur ter ontspanning:

Stardust (2007)



Geregisseerd door Matthew Vaughn met o.a. Claire Danes, Michelle Pfeiffer, Sienna Miller, Robert De Niro,...

Het is een verfilming van het gelijknamige boek, geschreven door Neil Gaiman. Ik heb het boek gisteren gelezen (in vertaling, de Engelse was overal uitgeleend en ik had geen geduld), en ik moet zeggen dat ik denk dat ik de verfilming beter vind. Dat is me nog nooit overkomen. Ik wil hiermee niet zeggen dat het boek slecht was (helemaal niet), maar het pleit wel voor de film.



De film is een sprookje voor volwassenen. Met onder andere: vallende sterren, een hoop dode prinsen, heksen, piraten, humor, spanning, liefde. Het verhaal is niet gigantisch cliché (maar wel cliché genoeg) en zit goed in elkaar. Om vrolijk van de worden (misschien een idee om deze film na Sicko te programmeren, je zal het kunnen gebruiken).

Enfin, het is op dit moment mijn lievelingsfilm. En Robert De Niro is hilarisch. Echt.


1 opmerking:

Frans Vlinderman zei

Sicko en Stardust, Nip heeft gelijk om hierover te berichten, het zijn twee heel differente maar aangrijpende stukken beeldmateriaal. En Moore, daar wil ik more van, if you know what I mean...

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me