zaterdag 7 juni 2008

Nip de Kuisvrouw alias Doemdenker

Gisteren kreeg ik in de bibliotheek waar ik vorig jaar ook gewerkt heb een uitleg van de kuisvrouw over de nieuwe producten. Vorig jaar was het simpel: de blauwe fles + doekjes voor de 'gewone' kuis (zijnde bureaus, tafels en rekken), de rode fles + doekjes voor het sanitair en de andere fles voor de vloeren. Dit jaar hebben ze voor élke vloer een ander product. En die flessen lijken op elkaar. Ze vroeg na de uitleg of ik eraan uitkon, en zei vervolgens dat ze het wel op een briefje zou schrijven. Jaja, Nip gaat terug met haar mp3-speler en een dweil tussen de romans en strips geld verdienen.

Gisteren ben ik met Frans nog eens richting Zeezicht getrokken, maar het was aan de late kant en het zat daar stampvol. Dan maar naar de Zurenborger, kan ermee door maar toch niet hetzelfde. Maar we hadden daar een hele interessante discussie, over een onderwerp waar ik al lang mee zit: de toestand van de wereld (klinkt apocalyptisch, he?). Ik wil er al lang over bloggen, maar op de één of andere manier krijg ik mijn meningen hierover niet zo goed neergetypt. In een discussie gaat het beter, ik denk omdat het dan de vorm krijgt van een Socratisch gesprek. Als Frans dan een vraag stelt of opmerking maakt, verduidelijk in mijn mening niet alleen voor hem, maar ook voor mezelf. We hebben toch een aantal interessante conclusies getrokken gisteren (waarmee ik niet bedoel dat we een oplossing hebben geformuleerd ofzo he). Feit is dat ik op dit vlak een ongelofelijke doemdenker ben, en ik geloof dat ik ook redenen heb om zo te denken. Ik denk dat we lang genoeg met oogkleppen op in sneltempo richting ondergang hebben gelopen. Ik denk dat de tijd van het moralistische vingertje voorbij is. Ik denk dat de tijd voorbij is dat we kunnen zeggen dat "onze kinderen het zullen moeten doen". Ik denk dat het onze beurt is, en dat we er niets van bakken. Ik denk dat het een kwestie is van leven of dood.

En dat zij die mij nu een dramaqueen vinden, dat maar rustig blijven doen. (en zij die mij een hypocriet vinden trouwens ook). Hierop reageren zou in dat geval wel Socratischer zijn dan het voor jezelf te houden. Laat de discussie dus maar losbarsten!

Wordt vervolgd.

Nip

3 opmerkingen:

Frans Vlinderman zei

Zoals je al aangaf, was ik aanwezig bij jouw discours over het voorbijgestreefde moralistische vingertje. En zoals ik toen al aangaf, vond ik dat je gelijk had. En hebt, trouwens. Ontelbaar zijn ze, de met de bestmenende bedoelingen opgerichte fora en hyves, de pamfletten, de oproepen tot petitie, de uitgeschreeuwde angstkreten dat het zo niet verder kan. Nog meer ontelbaar zijn de initiatieven her en der, van kleine firma's, grote ook, die elk menen hun eigen druppel op de hete plaat te moeten deponeren om daarna vergenoegd te melden dat ze hun steentje hebben bijgedragen. Ondertussen brandt het verder in de wereld, brandt de wereld zelf en denken we nog steeds dat het allemaal zo een vaart niet zal lopen.

We zijn meesters in het observeren, we zijn meesters in het analyseren, maar we zijn absolute wereldtop in het hoegenaamd niet ofte nooit trekken van de juiste conclusies. Namelijk dat er iets fundamenteel fout is met de wijze waarop de wereld zich verder ontwikkelt richting afgrond. Oplossingen worden nog steeds in economische cijfers vertaald, waarop dan de goedkoopste eruit gepikt wordt, in functie van de wereldeconomie. Right, right. Dat er binnenkort of pakweg over een paar duizend jaar geen wereld as such, laat staan een economie over zal blijven, daar willen we niet van gehoord hebben. Gruwel oh gruwel, en dan komen daar nog wat katholieke of anders-geestelijke nabsjaars ons vertellen dat het hoog tijd is om te bidden voor het behoud van onze ziel of hoe dat ding ook mag heten.

Er moet niet gebeden worden. Er moet verandering komen. Maar wie, oh wie, zal de eerste machtige moedige zijn om toe te geven dat we met zijn allen tegen 180 km/u aan het spookrijden zijn?

Anoniem zei

Een paar weken terug waren we gaan zien naar een nagebouwde Gallische hoeve. Er waren ook mensen bezig met demonstreren hoe de mensen toen leefden. Met de natuur. Niks meer, niks minder. Althans met wat de natuur hen te bieden had. Maar zonder chemicaliën uiteraard. Ik maakte een opmerking in de trend van: 'zo zou ik ook willen leven', kreeg ik spontane meeval uit diverse hoek. Als je onze wetgeving even nakijkt, dan blijkt dat niet meer te kunnen. Bizar, toch?
Vrij verkeer van handel en personen binnen de EU? Vergeet het maar, probeer eens met een tent op je rug door de EU te trekken met pakweg een paard en koets. Of gewoon te voet. Wedden dat je hommeles hebt met de één of andere wet.
Volgens mijn bescheiden mening hebben ze al geruime tijd een oplossing voor de olie. Maar ze zijn die geldkoe nog aan het uitmelken op kosten van de gewone mens om er de laatste druppel uit te krijgen. En zijn laatste eurocent uit zijn zakken te jagen. Dan komen ze met een 'nieuwe' brandstof, en wie heeft daar de middelen voor? Inderdaad, de rijke oliebonzen ondermeer.

Kan nog meer doorgaan over dit feit maar ik vrees dat het reactieveld wat te klein zou zijn.

Anoniem zei

Tot de vaststelling komen dat het allemaal niet goed gaat met deze wereld en vervolgens kritiek hebben op degenen die proberen er iets aan te doen, maar er niet in slagen, is allemaal heel makkelijk.
Als je de wereld wil verbeteren, begin dan bij jezelf, verminder je eigen waterverbruik ( 5 a 10 minuten douchen ipv 20, kat uit drinkbak laten drinken, ipv aan de lopende kraan,...) en je eigen uitstoot van vervuilende gassen en fijnstof (stop met roken, gooi de auto buiten, hou elke dag dikke-truiendag,...)
Als iedereen dat zou willen en kunnnen (want dat laatste is vaak het probleem) doen, dan zouden we al goed op weg zijn.

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me