donderdag 27 september 2007

Big Brother is watching YOU



Gisteren mocht ik de aftrap geven voor een nieuw filmforumjaar met de film Nineteen Eighty-Four (1984). Het thema is dit jaar Boek in Beeld, dus waarom niet beginnen met een klassieker van Georges Orwell?

Als je bij het horen van Big Brother denkt aan een stelletje mediageile wannabe-bv's in een huis vol camera's en zuipfestijnen, raad ik je aan deze film (nog) eens te bekijken...

Een beklemmende dystopie - in de stijl van Brave New World van Aldous Huxley, hoewel met een iets ander thema. Huxley beschrijft een wereld die op het eerste zicht een utopie lijkt, zonder oorlog en armoede, maar dat niet blijkt te zijn. Een waarschuwing tegen de vooruitgang van de techniek, waardoor mensen waarden als het gezin, kunst, liefde, godsdienst verliezen...(Heideggers cup of tea, dus) (wel een aanrader als je het nog niet gelezen hebt)

1984 is rauwer, deprimerender. Er is altijd oorlog en armoede, controle... Een waarschuwing tegen dictatoriale regimes, totalitarisme (herken Stalin in de figuur van Big Brother en Trotsky in Goldstein)...en ook een film die gaat over taal. Als je de taal beheerst, beheers je gedachten. Over het vervalsen van geschiedenis, een uitvergroting van de dingen die Orwell zag als journalist: de pers die onware verhalen lieten doorgaan voor ware gebeurtenissen. Ook hier bestaat echte liefde niet meer...alleen de liefde voor Big Brother en de Partij...kinderen verraden hun ouders uit liefde voor B.B., en seks dient enkel voor voortplanting - men wil het orgasme afschaffen om het los te koppelen van elke vorm van plezier en om het gezin te ontbinden.

Leuk aan de film is dat hij gedraaid is in 1984, in de periode waarin de roman zich afspeelt. De scène waarin hoofdpersoon Winston Smith in zijn agenda '4 april 1984' schrijft, is ook opgenomen op 4 april 1984.

Ik heb de film nu al een keer of 5 gezien, en het blijft me raken. Iemand uit het publiek zei dat ze de film niets vond voor scholieren van 17, maar ik vind van wel. Het is geen vrolijke film, maar wel interessanter voor de jeugd dan de zoveelste actiefilm. Deze film heeft tenminste inhoud en zet (hopelijk) aan tot nadenken.
Nip


1 opmerking:

Frans Vlinderman zei

Zou je het zien zitten om 'm te gaan huren? Dan kunnen we één en ander nog eens combineren met de nieuwe zetel :p Ik heb er in ieder geval zin in.

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me