donderdag 4 oktober 2007

Jef Blancke


©Jef Blancke

Een paar weken geleden liep ik op een rommelmarkt tegen Jef Blancke aan, een kennis van lang geleden die mij nog kent van toen ik in een couveuse lag...

Jef is schrijver en schilder en nodigde ons uit voor de vernissage van zijn tentoonstelling in Lier vanavond.

Volgende info plukte ik van Cultuurweb:

Jef Blancke (1945) is een laatbloeier. Pas in 1993 ging hij schrijven (Blokje om uitgeverij Houtekiet, Holleweg uitgeverij Atlas). En dán is hij gaan schilderen. Mensen. In “Het verhaal van een late roeping” uit Jef (uitgeverij P) vertelt hij het zelf: “Mannen met ogen vol dagdromen. Mislukte artiesten. Gestrande handelsreizigers die leuren in zalfjes geluk. Moeders op de vlucht met hun zonen. Zonen vluchtend voor hun moeders. Wezen op zoek naar nieuwe moeders en vaders. Stoeten bange mensjes. Ze schreeuwden om aandacht. Ze werden voor het eerst gehoord.”
Sindsdien werden al vele tobbers en dromers gehoord, demonen en fantomen ook. Soms in felle kleuren.

Later kregen de demonen menselijker trekken. De zachte pasteltinten hebben nu de bovenhand. De bange mensjes blijken bekenden. Wie hen ziet vraagt zich af waar hij hen eerder heeft ontmoet: op straat, in de kroeg, in troebele dromen of gewoon in de spiegel. Ze blijven je stil verwonderd aankijken, verder dromend, als je blik hen even doet opkijken.


©Jef Blancke

Meer werken van Jef Blancke kan je hier bekijken.
Je kan zijn werken heel oktober lang nog gaan bekijken in de Openbare Bibliotheek van Lier (Kardinaal Mercierplein 6), de inkom is gratis. Meer info en openingsuren vind je hier.
Nip

Geen opmerkingen:

BasicPublishing.nl - de website voor uw verhalen en gedichten

Miss Jackie Tee & Me

Miss Jackie Tee & Me